LICHTENVOORDE – In de Achterhoek werken de acht gemeenten samen als het gaat om de inkoop voor Jeugdhulp, Wmo en Wonen. Eind 2025 lopen de huidige overeenkomsten met aanbieders af. Om ervoor te zorgen dat de hulp en ondersteuning aan inwoners ook na 1 januari 2026 doorgaat, vindt komende periode een nieuwe aanbesteding plaats. De manier waarop de gemeenten gezamenlijk gaan inkopen verandert. Men stapt af van de lumpsum regeling.
Foto is ter illustratie. – Foto: Eveline Zuurbier
Voor zes onderdelen van de hulp en ondersteuning aan inwoners in de Achterhoek werken de gemeenten komende tijd toe naar nieuwe overeenkomsten. Het gaat om ambulante jeugdhulp, jeugdhulp met verblijf, crisis jeugdhulp, Wmo begeleiding, Wonen en Wonen gericht op zelfstandigheid. De gemeenten zien de nieuwe inkoop als kans om de volgende stap te zetten op weg naar optimale hulp en ondersteuning voor inwoners in de Achterhoek.
Aansluiten op behoeften
Bij de voorbereidingen van de komende aanbesteding hebben de gemeenten zoveel mogelijk ook aanbieders betrokken. Tijdens meerdere bijeenkomsten (marktconsultaties) konden aanbieders meepraten over de verschillende onderdelen van de nieuwe inkoop, de productomschrijvingen, programma’s van eisen en zelfs de opbouw van de tarieven. De gemeenten verwachten op deze manier goed aan te sluiten op de behoeften, wensen en mogelijkheden van aanbieders én hun cliënten. Ook consulenten van gemeenten en bijvoorbeeld de sociale raden zijn bij de voorbereidingen betrokken.
Wetswijziging
De nieuwe inkoop zorgt er onder meer voor dat overal in de Achterhoek de benodigde hulp en ondersteuning beschikbaar is. Op dit moment blijkt dit niet altijd het geval, met name aan de randen van de regio. Daarnaast nemen de Achterhoekse gemeenten een voorschot op de wijzigingen die eraan komen in de jeugdhulp. Naar verwachting komt er een wetswijziging die bepaalt dat specialistische jeugdhulp voortaan regionaal moet worden ingekocht. Met deze nieuwe inkoop geven de gemeenten in de Achterhoek hier al gehoor aan.
In voorjaar nieuwe aanbieders bekend
De aanbesteding start met de publicatie van de aanbestedingsdocumenten. Dit gebeurt vanaf eind november. In het voorjaar van 2025 is bekend welke zorgaanbieders de hulp en ondersteuning vanaf 2026 gaan bieden. Voor inwoners die gebruikmaken van deze hulp en ondersteuning komt een ruime overgangsregeling, zodat het merendeel van de cliënten bij de eigen zorgaanbieder het traject kan afmaken.
Geschreven door Eveline Zuurbier
Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@1achterhoek.nl.