Burgemeester Bronsvoort en wethouder Dusseldorp bezoeken de zomerschool

– Zo’n 70 nieuwkomers- en migrantenkinderen gaan tijdens zomervakantie drie ochtenden per week naar de Zomerschool in Oost Gelre. Daar, op de Lichtenvoordse Jorisschool leren ze naast de Nederlandse taal goed spreken ook meteen de Nederlandse samenleving kennen. De oudere kinderen van 14 tot 20 jaar leren er ook solliciteren voor een bijbaan. Burgemeester Annette Bronsvoort en wethouder Ellen Dusseldorp brachten vandaag een bezoek.

Bij binnenkomst hangt er een heerlijke bakgeur. Een groep kinderen heeft koekjes gemaakt en die staan nu in de oven. Burgemeester Annette Bronsvoort en Ellen Dusseldorp bezoeken groep voor groep. Het belangrijkste is dat kinderen in de vakantieperiode de Nederlandse taal blijven gebruiken en in contact blijven met de Nederlandse omgeving, zo laten de burgemeester en de wethouder weten in de gesprekken die ze voeren. Lisa Steneker leidt beiden langs de groepen. Steneker begeleidt voor de gemeente Oost Gelre de nieuwkomers. Ze is zelf een ‘buitenlandse’ die moest integreren in de Nederlandse samenleving met het grote verschil: ze heeft zelf niet hoeven vluchten voor een oorlog.

Een bijbaantje om taal en cultuur goed te leren

“Dit is de eerste keer na corona dat we zoiets als een zomerschool organiseren.” Ze vertelt dat nieuwkomers, ‘deze kinderen’, Nederlanders nodig hebben om mee te praten zodat ze de taal en onze gebruiken leren. Ze heeft deze ochtend voor de oudere kinderen een les ‘solliciteren naar een vakantiebaan’ opgezet. Enkele beleidsmedewerkers van de gemeente helpen vrijwillig mee aan de les. “Ze willen echt een baan. Deze jongeren willen iets bereiken. Ze worstelen alleen met de taal of begrijpen de Nederlandse cultuur niet helemaal. Dan zeggen we: zoek een eenvoudig bijbaantje en ga in een team werken, bijvoorbeeld vakkenvullen in de supermarkt. Omdat je met elkaar bent, leer je de taal sneller praten.”

En dat is in de klas al te merken. Wanneer de ene leerling niet de juiste woorden kan vinden, helpt de ander. De leerkracht: “De grotere kinderen spreken al heel goed Nederlands. En woorden die ‘we’ niet kennen schrijven we elke week op. Zo leren we.” Lisa Steneker: “We hopen dat de Zomerschool deze oudere kinderen thuis stimuleert om door te gaan met het praten van de Nederlandse taal. Zo leren ouders ook het Nederlands en zij nemen jongere broertjes of zusjes er ook in mee.”

Burgemeester Bronsvoort en wethouder Dusseldorp bezoeken de zomerschool – Foto: Eveline Zuurbier

De kinderen gaan tot 12.30 uur naar de zomerschool. Ze komen uit Lichtenvoorde en Groenlo. De lessen worden grotendeels gegeven door studenten van de Pabo. Zij willen ervaring opdoen. Sophie te Woerd is zo’n student. “Dit is heel bijzonder om te doen en heel leuk om met taal te spelen en culturen samen te brengen”, zegt Sophie enthousiast. Ze staat voor een jonge groep kinderen. Ze maken deze morgen mozaïeken van dieren met kleurrijke steentjes binnen een lijstje. Hamoud Al Hanini, inmiddels een bekend geworden mozaïekmaker in Oost Gelre, helpt bij de lessen. In april van dit jaar overhandigde hij aan burgemeester Bronsvoort een mozaïekkunstwerk uit dankbaarheid voor de veiligheid die Nederland hem biedt. Hamoud moest twee jaar geleden vluchten uit Syrië. Hij is door Steneker gevraagd creatieve lessen te helpen ondersteunen.

“We leren en doen heel veel”

Burgemeester Bronsvoort stelt zich in elke klas voor als: ‘ik ben Annette en de burgemeester van Oost Gelre. Wethouder Dusseldorp doet hetzelfde: ‘ik ben Ellen en wethouder die jonge mensen heel belangrijk vindt. We willen jullie helpen ontwikkelen.”
“Wat hebben jullie gisteren gedaan”, vraagt burgemeester Bronsvoort. “Gisteren hebben we heel veel gedaan. We hebben gesproken over onze angsten en zorgen.” En vervolg is vanmorgen de les Leren solliciteren’, geworden. Lisa Steneker: “We proberen ze een breed aanbod te geven, wegwijs te maken in de maatschappij. Misschien is de volgende activiteit een uitzendbureau bezoeken. Ik denk daar over na.”

De Zomerschool organiseert voor de kinderen diverse activiteiten. Dit is om de Nederlandse cultuur beter te leren kennen en daarmee ook de samenleving. Ze hebben deze week een kijkje genomen bij Kaasboerderij Weenink en maakten in Groenlo een stadswandeling. Binnenkort gaan de kinderen een bezoek brengen aan corsogroepen. “Bloemen….. dat is Nederland”, zegt Lisa Steneker.

Burgemeester Bronsvoort en wethouder Dusseldorp zijn onder de indruk over hoe gemotiveerd de kinderen zijn en hoe snel jonge kinderen de Nederlandse taal oppakken. Ze proberen in een groep met jongere kinderen het andersom te doen: “Hoe tel je in het Oekraïens, het Koerdisch en Arabisch? De kinderen reageren verlegen, maar als burgemeester Bronsvoort zegt dat ze van een hond houdt en vraagt ‘wat is ‘hond’ in de Oekraïense taal’, dan vloeien de vreemde-taalwoorden. “Dat is moeilijk voor ons en bovendien om ze goed te verstaan. Heel knap werk dat jullie het Nederlands al zo snel hebben geleerd.” Wethouder Dusseldorp zingt het Alfabetlied met de kinderen.

Helaas komt er abrupt einde aan het bezoek van de burgemeester en de wethouder. Het brandalarm gaat af als de koekjes gebakken zijn. De rookmelder is de oorzaak. Het is tegen half één en tevens het signaal dat de zomerschool voor vandaag uit is.

Geschreven door Eveline Zuurbier op 2023-07-27 13:36:22


Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@1achterhoek.nl.