–
LIEVELDE-LICHTENVOORDE – Dag één Zwarte Cross en de festivalsfeer staat op de turbo bij het optreden van Davina Michelle. Een regenbui is nog maar net voorbij en om 19.15 staat het veld van het hoofdpodium tjokvol en in een mum van tijd staat iedereen mee te stampen op Davina Michelles ‘Hyper’. De avondzon schijnt en die maakt het de sfeer alleen maar aangenamer.
“Het is fantastisch zeggen twee mama’s die hun kroost van negen, tien en elf jaar genieten van het turbulente optreden van de Nederlands bekendste zangeres. “Ja, de kids hebben Davina Michelle uitgekozen. Ze wilden ook naar Snelle en Antoon. Bij die optredens zijn we ook geweest. Vandaag is het kidsdag. Morgen gaan we met onze mannen naar de Zwarte Cross.”
Het kenmerkt de Zwarte Cross. Gezinnen, hardrockers, vriendengroepen, crossfans, bierdrinkers, vakantiegangers en 32.000 campinggasten op het festivalterrein zelf. (Ter info: gemeente Oost Gelre heeft 30.000 inwoners.) De reden dat mensen dit festival uitkiezen is: plezier maken is één en je favoriete optredens plannen is twee. Gijs Jolink zei aan de vooravond ‘de generale’: “Het is geen theaterfestival waar bandjes spelen. Of het is geen sportevenement met muziek. Er is muziek, maar in het gedruis van vliegende gitaren vind je ook iets als Playa Exoticana waar je kan relaxen of rustig aan kan doen in de reggaeweide.
Bezoekers kunnen al zappend hun programma samenstellen. We hebben allerlei thema’s en elke doelgroep kan wel iets vinden op ons festival.” Jolink voegt eraan toe: “Als je te lang theater zier of sport, dan begint het te vervelen. Je koopt een kaartje voor de Zwarte Cross en je kan 36 podia bezoeken. De ruimte is groot. Mensen kunnen uitkiezen waar ze naar toe willen. De Zwarte Cross is dus heel speciaal. Dat schept verwachtingen dat het festival van kwaliteit moet zijn. Podia en sferen goed inrichten met een juiste belichting en sfeer. Als die niet kloppen, niet goed zijn, dan doe je bezoekers geen recht.”
De ruimte is groot. Mensen kunnen uitkiezen waar ze naar toe willen
Voor, tijdens en na het evenement van de Zwarte Cross zijn 40.000 mensen druk om het evenement te maken tot wat het nu is. Dit is inclusief de leveranciers, zegt Jolink. Deze editie telt 237.500 bezoekers verspreid over vier dagen. De donderdag is bestemd voor de campingbezoekers. “De ruimte is groot. Mensen kunnen uitkiezen waar ze naar toe gaan. We hebben verschillende podia met ‘weides’. Naast de Megatent, het hoofdpodium en de Dansvloer, zijn er kleinere, coolere, intieme gezellige plekken. Daar is het goed om elkaar weer te zien. Dat vinden wij als organisatie toffer’, aldus Gijs Jolink.
De verrassende combinaties op de Zwarte Cross maken dat er meer mensen op af komen, vertelt Jolink. “Theater is normaal voor mensen die houden van kunst. Motorcross is geen populaire sport. Als daar 500 toeschouwers op af komen is dat veel. Maar de combinatie en door iets origineels aan toe te voegen, maakt dat tienduizenden mensen kijken naar de sport. Dat is de Zwarte Cross.”
Geschreven door Eveline Zuurbier op 2023-07-21 19:06:24
Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@1achterhoek.nl.