–
AALTEN – Wethouder Hans te Lindert vindt voorlezen óók belangrijk. “Samen een boek lezen of bekijken en erover praten is leuk en gezellig voor kinderen én voor ouders. Kinderen die veel zijn voorgelezen hebben daar later veel profijt van” zegt hij na afloop van zijn leesvoordracht aan alle leerlingen van basisschool ’t Wamelinck. Daartussen zat donderdagmiddag ook de kinderburger, Marthen Huijbers te luisteren.
Directeur Jan van der Horst beaamt de reactie van de wethouder. Kinderen lezen te weinig, kijken op een beeldscherm van hun telefoon en de leesvaardigheid van kinderen die telkens achteruit gaat. Een kwart van de vijftienjarige scholieren is niet in staat om een tekst écht te begrijpen. Ze zijn ‘onvoldoende geletterd door het veelkoppige monster: de effecten van telefoonverslaving. En dan hebben leerlingen ook nog te maken met de manier waarop het vak Begrijpend Lezen wordt gegeven. Die methode met signaalwoorden werkt lezen leuk vinden tegen, bleek onlangs nog uit een groot onderzoek.
“Het lezen hier op school is nog op een goed niveau”, zegt Van der Horst. “We huilen niet met de wolven in het bos mee, maar het toepassen van leesvaardigheden is minder geworden en daar is het onderwijs zelf debet aan.” Op ’t Wamelinck pakken zijn docenten Begrijpend Lezen anders gaan aanpakken door aan lezen meer betekenis te geven. De vakken Aardrijkskunde en Burgerschap lenen zich daar uitstekend voor. “De leeropbrengst is hoger wanneer leerlingen begrijpen wat ze lezen en de inhoud kunnen koppelen aan kennis die ze al hebben. Kennis van de wereld en de die van direct om je heen, zijn een belangrijke pijler svoor het leesonderwijs”, verhaalt de directeur. De kennis is cruciaal voor het leesbegrip.
Niet meehuilen met de wolven in het bos
En zo introduceert meester Jan van der Horst de wethouder die donderdag in de Week van de Nationale Voorleesdagen uit het gekozen prentenboek ‘Help! Een verrassing’ van Miriam Bos gaat voorlezen. Want ‘wat is een wethouder’ en ‘wat doet hij in het college van burgemeester en wethouders’, is goed voor de woordenschat, algemene kennis en verbindt begrijpend lezen met lessen in wereld/maatschappelijke oriëntatie. Van der Horst heeft meegedacht over het belang van de bouw van nieuwe huizen in IJzerlo en de aanleg van parkeerplaatsen bij de school. Dan is lezen over IJzerlo in de kranten en weten wat er reilt en zeilt in de buurtschap heel belangrijk, zo legt hij aan de leerlingen uit.
Geboeid door goed voorlezen
De pagina’s van het prentenboek staan op een digibord gepresenteerd als wethouder Hans te Lindert begint voor te lezen. Hij kijkt zijn luisterpubliek telkens aan en vraagt soms: ‘wat vinden jullie’. de kinderen luisteren geboeid. Te Lindert heeft zelf twintig jaar voor de klas gestaan. Het verhaal gaat over August, het vosje en zijn vriendin Suus. August houdt niet van verrassingen. Uiteindelijk komt het allemaal goed en zal hem de volgende dag weer een verrassing wachten. August is benieuwd, eindigt het boek.
Kinderburgemeester Marthen Huijbers heeft ook geluisterd. Hij heeft de ambtsketen omgedaan als hij zegt: Lezen is heel belangrijk, want je hebt er later heel veel aan. En wanneer je de krant leest dan ben je goed geïnformeerd over wat er speelt. Lezen is leuk, je leert van de verhalen”, vertelt Marthen. Hij heeft net Het dagboek van Anne Frank gelezen. “Het boek geeft heel veel informatie over de oorlog en hoe spannend de dagen op het onderduikadres was.”
Direct na het voorlezen door de wethouder gingen de leerlingen terug naar de klas voor een voorleeslunch. Daar werd natuurlijk nog lang over de komst van de wethouder gesproken.
Geschreven door Eveline Zuurbier op 2024-01-27 16:30:01
Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@1achterhoek.nl.