–
ARNHEM – Het CDA Gelderland stelt vragen aan het provinciebestuur over de veiligheid op provinciale wegen. Dat doet de partij na aanleiding van berichtgeving van Omroep Gelderland over de hoge snelheden op N-wegen waar de politie niet controleert. “Als we weten dat op wegen zoveel te hard wordt gereden, dan vragen we ons af of een weg wel veilig is”, redeneert Statenlid Nick Bakker.
De politicus wil van de provincie weten of het aantal overtredingen zorgt voor meer onveiligheid en ongelukken op provinciale wegen.
Weginrichting
“En we willen weten waarom deze wegen niet worden aangepast”, vervolgt de CDA’er. Als voorbeeld noemt hij de N833 tussen Borculo en Eibergen. Bijna 70 procent van de weggebruikers rijdt daar te hard, blijkt uit data van de provincie. “Ik heb daar nu zelf ook overheen gereden. De bomen staan extreem dicht op de weg en dat geeft mij een onveilig gevoel om daar overheen te rijden.”
N-wegen zijn bijna allemaal in bezit van de provincie en dus is zij verantwoordelijk voor weginrichting, zoals de bomen langs de weg. Deskundigen van onder meer Veilig Verkeer Nederland geven aan dat de weginrichting bepalend is voor de snelheid die automobilisten rijden op wegen. Bakker vindt dat de provincie bij het gebruikelijke onderhoud gelijk de weginrichting moet aanpakken. “Als je op dat moment onderhoudswerkzaamheden verricht en je weet dat er te hard gereden wordt, pas de weginrichting dan ook gelijk aan aan de snelheid die gegeven is.”
Hardrijders vrij spel
Op een aantal Gelderse provinciale wegen lijken hardrijders vrij spel te hebben, onderzocht Omroep Gelderland. Op sommige N-wegen rijdt zelfs het merendeel van de automobilisten te hard, blijkt uit cijfers van de provincie Gelderland van meetlussen op provinciale wegen. Op de plekken waar de meeste ‘hardrijders’ werden gemeten, flitste de politie vorig jaar niet.
Deskundigen reageren verbaasd. Veilig Verkeer Nederland geeft aan dat hoge snelheden een groot probleem zijn en dat de politie hier meer aandacht aan moet schenken. “Anders lossen we dit probleem niet op”, weet Wim Salomons van VVN. Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen wijst op de pakkans. “Als je op een locatie de kans loopt om geflitst te worden, dan pas je je gedrag aan. Handhaving is gewoon heel belangrijk”, stelt hij.
De deskundigen geven aan dat de weginrichting meespeelt in de snelheid die er gereden wordt. “Je moet altijd proberen om ervoor te zorgen dat de weg zodanig is ingericht dat mensen de juiste snelheid rijden”, meent voormalig-verkeersofficier Koos Spee.
Een woordvoerder van de politie Oost-Nederland laat in een reactie weten dat er meerdere factoren zijn die bepalen waar er geflitst wordt. Naast metingen van meetlussen, worden ook het aantal ongelukken en de weginrichting meegenomen in de beslissing.
Geschreven door Just Vervaart,Jesper Nijkamp, Omroep Gelderland op 2023-06-07 17:00:00
Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@1achterhoek.nl.