Transit Oost heeft grootse plannen in 2025: uitbreiding van het museum

WINTERSWIJK – Transit Oost, gelegen naast het station van Winterswijk, sluit een succesvol jaar af met ruim 3000 bezoekers en 50 ritten met het historische bus materieel voor families, reünies of evenementen. Het museum, dat volledig draait op de inzet van enthousiaste vrijwilligers, is trots op de gerealiseerde resultaten en kijkt met veel ambitie naar de toekomst. Voor 2025 staan grote plannen op de agenda.

Het treinstel dat vrijwilligers van Transit Oost weer rijklaar willen maken.
Het treinstel dat vrijwilligers van Transit Oost weer rijklaar willen maken. – Foto: TO

Een van de belangrijkste zaken voor het nieuwe jaar is de verhuizing van de museumbussen naar een nieuwe, nog te bouwen, uitbreiding van het museum. Ondanks dat er al lange tijd gesprekken gaande zijn met alle betrokken partijen over de nieuwbouw, verlopen ze naar onze mening traag en zijn er te weinig concrete resultaten, aldus het bestuur. “Transit Oost wil graag dat de politiek zich actiever inzet voor dit unieke museum. Hierdoor kan Transit Oost in de nabije toekomst niet alleen veel aantrekkelijker worden, maar ook veiliger. De nieuwbouw zorgt het opheffen van verkeersgevaarlijke situaties, doordat bezoekers niet langer de drukke Stationsweg hoeven over te steken op weg naar het oude busstation.”

Ook heeft Transit Oost plannen om in de komende twee jaar treinstel 186 weer rijvaardig te maken. Dit treinstel, afkomstig uit de vroege jaren ’70, heeft een belangrijke rol gespeeld in het regionale treinvervoer in onder andere Limburg, Friesland en Gelderland. Dankzij deze treinen zijn veel regionale spoorlijnen behouden gebleven en gered van sluiting. Het herstellen van treinstel 186 zal niet alleen het erfgoed van het spoorwegvervoer levend houden, maar ook bijdragen aan de beleving van museumbezoekers omdat regelmatig ritten zullen worden uitgevoerd.

Voor de restauratie is veel geld nodig. Transit Oost zoekt partijen die ons willen ondersteunen en ons helpen de droom waar te maken. Frank van Setten, voorzitter van Transit Oost: “Het is een cadeau als de trein weer kan rijden op het moment dat veel regionale spoorlijnen hun 150-jarig of zelfs 175-jarig bestaan vieren over een paar jaar!”

Er is veel werkt te doen aan de 186: zoals het verwijderen van Chroom 6 verf, revisie van de draaistellen waarvoor de trein op bokken moet worden gezet, het vervangen van de raamrubbers, reviseren van deuren en de motor. Als de trein op reguliere spoorlijnen gaat rijden moet aan allerlei juridische voorwaarden worden voldaan. Ook moet een gecertificeerd beveiligingssysteem worden in gebouwd. We gaan dit project stapsgewijs doen, dat wil zeggen eerst herstellen in oude glorie en als stap twee veilig de baan weer op. Er zijn veel ideeën hoe treinstel 186 als aantrekkelijke toeristische attractie in Gelderland en daarbuiten kan worden ingezet.

Maar nu zijn we in de woorden van Thomas de Stoomlocomotief, op zoek naar een soort Dikke Controleur, een persoon of organisatie die ons verder helpt met de financiering.

Geschreven door Eveline Zuurbier


Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@1achterhoek.nl.