Vijftien jaar Nieuwmarkt in Lichtenvoorde

LICHTENVOORDE – In oktober 2009 deed Lichtenvoorde mee aan de verkiezing voor Beste dorpse binnensteden van Nederland. De Keistad behoorde bij de beste drie van het land. Even daarvoor had toenmalig wethouder Fons Hulshof op 30 juni de laatste steen in de straat van de Nieuwmarkt gelegd, wat de nieuwe centrumvleugel van Lichtenvoorde compleet maakte. In die week hadden de gebroeders Jos en Vincent Gosselink de deuren van een nieuwe slagerij geopend. Andere winkels volgden snel.

De Nieuwmarkt is in de eerste twee decennia van 2000 het paradepaardje van een groots centrumplan. De ontwikkeling van de Nieuwmarkt vormde het toonbeeld van de concentratie van het winkelgebied naar het zogenaamde haltermodel, bedacht door stedenbouwkundigen in nauwe samenwerking met de Lichtenvoordse detailhandel. Tussen twee supermarkten met ruime parkeergelegenheid ontstaat een loop van mensen die in het centrum gaan winkelen. De straten zijn daarbij ‘afgesloten’ en geschikt gemaakt voor het winkelende publiek. Voor de ultieme winkelbeleving is aan het hart van het centrum de échte Lichtenvoordse gastvrijheid toegevoegd door horeca en terrassen op het marktplein, waar elke bezoeker kan nagenieten.

“Telkens meeveranderd en ons assortiment verder ambachtelijk verfijnd”

“Het haltermodel is niet helemaal geworden zoals we dat destijds bedacht hadden. Maar de toegankelijkheid van het centrum is in Lichtenvoorde enorm verbeterd. We merken in onze winkel dat om die reden mensen uit omliggende plaatsen zoals Zieuwent, Varsseveld, Groenlo tot aan zelfs Dinxperlo bij ons kopen. Lichtenvoorde is overzichtelijk. Je weet als consument wat je kan verwachten. Dat is de kracht van ons centrum,” zegt Vincent Gosselink.

De Nieuwmarkt. – Foto: Eveline Zuurbier

Vincent heeft een slagerswinkel aan de Nieuwmarkt. Hij is onderdeel van het centrumplan geweest en had een slagerij op ’t Veld met een wijkfunctie enerzijds en waar de formule anderzijds zo was dat mensen er voor een week hun vlees kochten. “We zijn in 2009 van de Aaltenseweg naar de Nieuwmarkt verhuisd. Wat onze verwachtingen waren? We wilden een moderne slagerswinkel worden; een echte eetwinkel waar liefde voor het ambacht, het vakmanschap en gezond voedsel uit de streek centraal staan.” Die formule is volgens slager Vincent een dynamisch geheel geworden.

“Ondanks dat de nieuwe winkel maar 800 meter verder ligt, hebben we een heel ander klantenbestand gekregen en is het koopgedrag ook anders. En natuurlijk: dit is het centrumgebied, maar zeer zeker ook internet en later ook de coronatijd zijn van invloed. Onze dagelijks vers bereide maaltijden hebben we naar de vraag van de consument aan ons assortiment toegevoegd. En corona liet zien dat mensen toch dat stukje kwaliteitsvlees wilden en bij ons bestelden, toen de horeca gesloten was. In die zin spelen we voortdurend in op veranderingen. Je kan negatief doen over het kopen op internet, maar positief is dat mensen je beter dan ooit tevoren weten te vinden. Je kan je daarin als specialist die het vak verstaat, onderscheiden en de mensen in je winkel krijgen.”

Het winkelbestand verandert

Vijftien jaar Nieuwmarkt betekent ook dat Vincent Gosselink de functies van winkels en winkelcentra ziet veranderen. De afrondende fase van de Nieuwmarkt is niet geworden wat Lichtenvoordse centrumondernemers en de gemeente tien jaar geleden voor ogen hadden. Dat beeld – in jargon ‘kernwinkelgebied’ – is veranderd in een afname van de winkelmeters naar plaats voor meer beleving van het centrum en de unieke Lichtenvoordse cultuur. Horeca en cultuur, groen en duurzaam, leefstijl, meer reuring en wonen vormen belangrijke onderdelen voor een centrum als ontmoetingsplek. Ook voor mensen die in Lichtenvoorde werken en er (willen gaan) wonen.

Breed assortiment en ambachtelijk verfijnd

“We zijn telkens meeveranderd en hebben ons assortiment behalve veel breder met uiteenlopende keuzes, verder ambachtelijk verfijnd. We willen graag die eetwinkel zijn waar we met vakmensen werken aan een goed stukje vlees waar de puurheid en smaak in bewaard blijven. En waarvoor mensen naar de Nieuwmarkt komen. Mensen zijn zich meer bewust geworden van voedsel. Waar komt het vlees vandaan en wat koop ik, zijn de vragen die in onze winkel gesteld worden. We zijn ons verhaal bij onze producten gaan verkopen. Dat gaat over eerlijk voedsel, zoveel mogelijk uit de streek en hoe wij met vlees en het bewerken – kruiden, bepaalde manier van snijden, drogen, marineren, roken – ervan omgaan. ‘Circulair zijn’ is de richting en daar sluiten wij met de uitoefening van ons slagersambacht als laatste schakel in een duurzame voedselketen volledig bij aan.”

Ook in de winkel en de slagerij waar de producten ambachtelijk worden bereid, is Slagerij Gosselink bezig met verdere verduurzaming. “We zijn van het gas af en binnenkort wordt alle verlichting in de winkel vervangen door zuinige led.” Vijftien jaar Nieuwmarkt vindt Slagerij Gosselink meer dan de moeite waard om er een feestje van te bouwen. Gedurende 15 dagen heeft Slagerij Gosselink een leuke cadeau-actie als blijk van waardering aan de klanten die in de winkel aan de Nieuwmarkt komen.

Geschreven door Eveline Zuurbier op 2024-06-19T12:21:50+02:00


Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@1achterhoek.nl.