Zwarte Cross Open een gouden greep voor de motorcross-sport

LICHTENVOORDE – Gijs Jolink wilde voor zijn vertrek bij de Zwarte Cross dat zijn lievelingssport, de motorcross een goede plek zou krijgen op zowel de internationale wedstrijdkalender als bij het festival zelf. De Zwarte Cross is immers daar om begonnen?

Jolink wil de motorcross definitief een vaste plek geven tijdens de Zwarte Cross.
Jolink wil de motorcross definitief een vaste plek geven tijdens de Zwarte Cross. – Foto: ZC

De 26e editie van dit jaar was de laatste onder leiding van de grondlegger. Gijs Jolink had voor dit jaar aangekondigd na de cross als creatief directeur te stoppen. De andere grondlegger, Hendrik-Jan Lovink, stopte in 2021 direct nadat het Britse festivalbedrijf Superstruct het merendeel van de aandelen van de Feestfabriek had overgenomen. Zijn compagnon Ronnie Degen wil voorlopig doorgaan. Hij zei tijdens deze Zwarte Cross nog te veel adrenaline in zijn lijf te hebben voor de edities die nog zullen volgen.

Stunten op crossmotoren zijn niet meer weg te denken tijdens het jaarlijkse Zwarte Cross-festival. – Foto: ZC

Echter, Jolink laat de Zwarte Cross niet helemaal los. Zijn hart klopt voor de motorcross. “De motorcross is de mooiste sport die er is en daarom bedachten we een manier om de sport op de lange termijn een goede plek te geven”, aldus Jolink. De sport is klein en trekt niet veel bezoekers en sponsoren. Zonder het onderdeel motorcross en alle kenmerken van de sport zou de Zwarte Cross nooit zo groot zijn geworden, zegt Jolink. Dit sportseizoen werd de Zwarte Cross Open gelanceerd. Na diverse jaren te hebben meegedraaid als competitiewedstrijd tijdens het festival, is de Zwarte Cross in 2024 verdergegaan als zelfstandig motorcrossevenement voor alle licentiehouders en liefhebbers die een licentie hebben voor een bepaald crossterrein om de sport recreatief uit te oefenen. Door deel te nemen aan de vijf voorrondes en twee halve finales van ‘de Open’, kunnen zij een ticket krijgen voor de wedstrijdmanches tijdens de Zwarte Cross.

Van zwarte cross-partijtjes naar officiële wedstrijd op de motorcross-sportkalender

In het oosten van Nederland worden onder ‘zwarte crossen’ illegale crosspartijtjes op een weiland of land met maisstoppels verstaan die gepaard gaan met een biertje, een boel bravoure en hoogstaande stunts. Iedereen die graag wil motorcrossen, mag deelnemen. En het is juist deze reden die de motorcross toegankelijk maakt. De Zwarte Cross Open werd geboren. “Het geeft sporters die aan motorcross doen de mogelijkheid zich te kwalificeren voor officiële wedstrijden”, zegt motorcrosser Erik Eggens.

Gijs Jolink vertelt over zijn motercross-sport. Naast hem staan Erik Eggens en Timo Heuver. Lars Gierveld interviewt. – Foto: Eveline Zuurbier

De 46-jarige Drent had de wedstrijden vaarwel gezegd en had zich toegelegd op het geven van trainingen. Totdat de Zwarte Cross Open kwam; zijn hart ging weer kloppen voor het rijden van een wedstrijd. “Ik heb de handschoen weer kunnen oppakken en rijd komend weekend mee”, zei Eggens vorige week dinsdag tegen de pers. Erik Eggens zal meerijden op een 250 cc MX. Motorcrosstalent Timo Heuver (bijna 15 jaar) reed zich in de kwalificatierondes ook in de prijzen en reed afgelopen weekend mee in de 85 cc. “Rijden op de Zwarte Cross is speciaal, de sfeer maak je nergens anders mee. Overal staan toeschouwers te juichen.” Erik Eggens: “Het is alsof je op rails rijdt door rijen mensen van 4 tot 5 rijen dik. Dat is prachtig voor de sport.”

Onvergetelijke ervaring voor sporters

De Zwarte Cross biedt de sport een groot podium. Ook internationale wedstrijdrijders crossen graag door de Schans wanneer er langs het hele parcours toeschouwers staan. Een klein nadeel is dat de crossbaan tijdens de Zwarte Cross niet geheel in goede staat verkeert door de malle voertuigen van de Zwarte Cross die er ook doorheen gaan. Gijs Jolink: “De baan is misschien niet perfect, maar als we kleine concessies doen om de baan wel goed in orde te krijgen, levert dat een uitstekende wedstrijd op. Beter een iets mindere springbult, maar dan heb je wel honderdduizend bezoekers.”

Wedstrijduitslagen

In de koningsklasse van de 500cc won Micha Boy de Waal, de 250cc ging naar Noel Zanocz (Hongarije). Damien Wedage won in de 125cc en in de 50cc ging de grootste eer naar Ken Schlepers. In de 85cc toonde Timo Heuver zich de snelste en de Ladies Cup ging naar grootheid Lotte van Drunen. Daarnaast werd het Lichtenvoordse circuit bereden door de enige ‘legale zwarte crossers’ met de meest uiteenlopende creaties in de ludieke crossklassen. Nieuw dit jaar waren de Meer-assenklasse en de Erfgoedklasse.

Tijdens de ‘legale zwarte cross’. – Foto: Hylke ter Beest

Geschreven door Eveline Zuurbier / Hylke ter Beest


Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@1achterhoek.nl.