–
LICHTENVOORDE – Zodra het corso en kermis woensdag voorbij zijn, is de bloemencommissie alweer bezig met het adviseren welke dahliaknollen de wagenbouwgroepen volgend jaar februari in de grond moeten poten. Dit om een goede verkoop van dahliabloemen door heel het land te kunnen wegzetten en zelf genoeg dahliabloemen te kunnen inkopen voor de 18 grote corsowagens en tientallen jeugdwagens op de tweede zondag van september.
Wagenbouwers ontzorgen
Stichting Bloemencorso Lichtenvoorde heeft een bloemencommissie die zorgt dat vraag en aanbod van dahliabloemen op elkaar afgestemd zijn. Ard Schenk van de bloemencommissie: “We zijn een bestuur met vijf mensen. Twee van ons gaan de velden af om te zien wat er op het land staat. Zij maken een inschatting wat erbij gekocht moet worden. De anderen houden zich bezig met ict, voorraadbeheer en financieel om de levering aan de corsogroepen zo goed mogelijk te laten verlopen.”
Ingericht distributiecentrum
Bij transportbedrijf Roemaat is in de week van het corso een distributiecentrum ingericht voor aanvoer en de verdeling van dahliabloemen. Hier komen in het zogeheten plakweekend een kleine tienduizend kratten dahliabloemen van elders aan. Bloemen komen uit Zundert, Winterswijk, Beltrum, Rekken, Eelde, Vollenhove en Sint Jansklooster en daarnaast staan de corsogroepen bloemen af voor de jeugd die vanuit het centrum aan deze ‘corsokids’ met de lijm worden uitgedeeld. Stefan Stapelbroek van de bloemencommissie: “De corsogroepen geven op tijd aan welke kleuren ze willen hebben. Hun vraag dienen ze bij ons in en vervolgens gaan wij kijken waar wij die kleuren in Nederland kunnen krijgen. Een week vóór het corso zitten wij met de wagenbouwers om tafel om tot een goede verdeling van de bloemen te komen. Ontwerpers zijn elk jaar bezig met hoe zij weer kunnen opvallen’. De trend van dit jaar is wit, extreem veel wit!”
Elk jaar weer spannend
Doordat het lang warm en droog is geweest staan er minder bloemen op het land. In een topjaar komt er twintig procent meer van de velden af, vertelt Schenk. “Het is jaarlijks altijd spannend of er genoeg aanbod zal zijn. Het wordt pas echt spannend op het moment als er een grotere vraag is en minder aanbod. Dat zie je dit jaar ook weer gebeuren. Dat is de uitdaging voor de bloemencommissie om vraag en aanbod in evenwicht te brengen. Hoe beter dat je dat in één lijn krijgt, des te minder stress bij de wagenbouwers. En hoe eerder zij de bloemen geleverd kunnen krijgen. Wagenbouwers willen weten waar ze aan toe zijn.”
Geschreven door Eveline Zuurbier op 2022-09-10 13:28:48
Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@1achterhoek.nl.