Deze bus uit 1923 reed als eerste door de Achterhoek

– In de Achterhoek vieren ze dit weekend dat het busvervoer 100 jaar bestaat. In 1923 ging daar de eerste bus van de Gelderse Tramweg Maatschappij de weg op. In de honderd jaar die volgden, veranderde het busvervoer flink. En die ontwikkeling lijkt nog niet ten einde.

“Dit is onze trots”, zegt voorzitter Frank van Setten van Transit Oost in Winterswijk. De museumwerkplaats beheert meerdere bussen en treinen uit het verleden. “Dit is een T-Ford bus uit 1923”, klinkt het over de klassieker.

De bussen werden ingezet om de concurrentie aan te gaan met de stoomtram. “Ze vertrokken vijf minuten eerder en tegen een iets gunstiger tarief”, zegt Van Setten. “De stoomtram werd te duur en hij reed ook nog eens heel langzaam. De bus nam het over.”

Wat gebeurt daar in de Achterhoek’?

Een volgende stap in de ontwikkeling van de bus ontstond toen de lokaalspoorlijnen in de Achterhoek in 1936 werden opgeheven. De lijnen vanuit Doetinchem en Winterswijk naar Enschede vervielen en de Gelderse Tramweg Maatschappij ging vervangende buslijnen rijden.

“Aanvankelijk werd ieder uur gereden, maar de snelle verbinding werd zo populair dat snel elk half uur gereden moest worden”, zegt Van Setten. “Dat was zo spectaculaire frequentie dat er landelijk over werd gesproken. Wat gebeurt daar allemaal voor moois in de Achterhoek?”

In de jaren 80 stond de toekomst van het openbaar vervoer in de Achterhoek op het spel. Na een studie gingen trein en bus meer samenwerken en verdwenen lijnen die parallel aan elkaar liepen. “Iedere kern zonder station kan daardoor snel met de bus naar het dichtstbijzijnde station worden gebracht”, zegt Van Setten. “Dit leidde direct tot een grote toename van het aantal reizigers.”

Vaste dienstregeling en flexibel vervoer

Die toename van het aantal reizigers is na de coronaperiode afgezwakt en het komt zelfs regelmatig voor dat bussen leeg rondrijden. “Naast de reguliere vaste dienstregeling zetten wij ook in op flexibel vervoer, zoals het vlinderconcept. Dat betekent dat we nu kleinere busjes laten rijden in de rustige avonduren”, zegt Jieskje Hollander, regiodirecteur van Arriva regio Oost. “Dat werkt via een aanvraagsysteem met een app, of door contact te zoeken met de klantenservice. Dan reis je op aanvraag”, aldus Hollander.

Ook ligt er de wens om de bussen meer te verduurzamen. “We hebben nu al een aantal bussen die rijden op waterstof en dat willen graag uitbreiden”, zegt Hollander. “Onze treinen rijden nog wel op diesel en dat moet natuurlijk voor de toekomst anders.”

Geschreven door Davie Klein Gunnewiek, REGIO8 i.s.m. Omroep Gelderland op 2023-09-17 08:34:03


Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@1achterhoek.nl.