–
LAREN – Een telefoonabonnement hebben we allemaal en velen krijgen een krant of tijdschrift door de bus. Maar een abonnement op kaas, dat heeft lang niet iedereen. Joanne Malotaux en Johannes Regelink van burgerboerderij De Patrijs in Laren hopen daar verandering in te brengen.
Bijna een jaar geleden startten Joanne en Johannes met hun boerderij. Ze namen als burgers een regulier boerenbedrijf over met een speciale missie: voor eten zorgen, maar ook het landschap herstellen en mooier maken. Ze namen zich voor hagen en houtwallen terug te laten keren om als schuil- en scharrelplaats te dienen voor allerlei soorten dieren. De producten van de boerderij moesten worden afgezet in de directe omgeving.
De praktijk is echter weerbarstig gebleken. Op dit moment krijgen de twee ongeveer 30 cent voor een liter melk en dat levert simpelweg te weinig inkomsten op. 70 procent van de melk op De Patrijs gaat naar de wereldmarkt en op die markt is de prijs flink gedaald. “Voor onze manier van boeren, dus de manier van boeren die eigenlijk een zo klein mogelijke impact heeft op onze aarde, heb je een hogere melkprijs nodig dan wij nu krijgen”, zegt Joanne tegen REGIO8.
Abonnement op kaas
Het koppel wil alle melk in Nederland houden en niet meer naar de wereldmarkt laten gaan. Zo werd het idee geboren van het kaasabonnement. Door een vaste groep afnemers te creëren zorgen Joanne en Johannes voor een verbeterde continuïteit van hun boerenbedrijf. Een deel van de melk wordt nu al gebruikt om kaas van te maken: een kleine duizend kilo per maand gaat naar boerderijwinkels in Eefde, Vorden, Laren en Zutphen.
Het plan dat nu op tafel ligt is om vier keer zo veel kaas te maken en die te slijten aan abonnementhouders. Joanne en Johannes zoeken daarvoor duizend huishoudens die belangstelling hebben en eens per maand een stuk kaas willen afnemen.
Geschreven door Erik van Dam, Omroep Gelderland op 2023-10-11 11:21:32
Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@1achterhoek.nl.