Enorme wachtlijsten: bijna helft van de Gelderse poliklinieken haalt afgesproken wachttijden norm niet

ACHTERHOEK – Heb je lichamelijke klachten en ben je doorverwezen naar een medisch specialist? Reken dan wel op een lange wachttijd. Bijna de helft van de poliklinieken in Gelderland wordt de gestelde norm van vier weken namelijk niet gehaald. Vooral bij poliklinieken voor maag-, darm- en leverziekten zijn de wachttijden fors: gemiddeld 19,4 weken. Dit blijkt uit onderzoek van Independer op basis van data van de Nederlandse Zorgautoriteit.

Poliklinische behandelingen in de Achterhoek
Poliklinische behandelingen in de Achterhoek – Foto: 1Achterhoek

“In 2005 hebben zorgverzekeraars en zorgaanbieders afspraken gemaakt over de maximale wachttijden in de zorg, ook wel de Treeknorm genoemd. Dat is de periode die als maatschappelijk aanvaardbaar wordt gezien. Voor poliklinische consulten, dat is medisch specialistische zorg zonder opname, is deze grens gesteld op vier weken. Binnen deze periode moet de eerste afspraak zijn gepland. Uit onderzoek blijkt dat ondanks deze afspraken momenteel 45,1 procent van de Nederlandse poliklinieken niet voldoet aan de vastgestelde wachttijdnorm”, zegt Mirjam Prins, zorgexpert bij Independer.

In Gelderland haalt 46,3 procent van de poliklinieken de Treeknorm niet, waarmee de provincie boven het landelijk gemiddelde zit. Ook in de Achterhoek zijn de wachttijden te lang. Drenthe (65,6%) en Friesland (63,1%) scoren echter nog slechter. Daarentegen doen poliklinieken in Flevoland (31,1%) en Limburg (32,4%) het juist het best.

Langste wachttijd voor maag-, darm- en leverziekten

Hoe lang je moet wachten op zorg, hangt sterk af van het soort behandeling dat je nodig hebt. Waar je bij een liesbreuk al vaak snel terecht kunt bij een polikliniek, sta je bij maag-, lever- en darmklachten in Gelderland vaak maandenlang op een wachtlijst. Bovenop de afgesproken Treeknorm van 4 weken komen daar gemiddeld nog 15,4 weken bij. Dat komt dan neer op een wachttijd van 19,4 weken.

Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gaf al waarschuwing aan verzekeraars

In maart dit jaar gaf de Nederlandse zorgautoriteit al aan, dat vier grote verzekeraars meer kunnen doen om beschikbare zorg te garanderen. Het ging toen om Zilveren Kruis, VGZ, CZ en Menzis. Voor alle vier de zorgverzekeraars geldt dat ze afspraken moeten maken met zorgaanbieders over hoe zij de wachtlijsten kunnen terugdringen. Zodat mensen de zorg kunnen krijgen die zij nodig hebben. “Met ons onderzoek hebben wij aan willen geven bij welke vormen van poliklinische zorg de problemen het grootst zijn. Ook hebben we specifiek gekeken in welke regio’s van ons land de wachttijden voor ingrepen het langst zijn, “ aldus Independer expert zorgverzekeringen Mirjam Prins.

Verzekeraars helpen bij lange wachtlijsten

“Als niet meteen kan worden geholpen bij een ziekenhuis of kliniek dan is het belangrijk dit te melden bij jouw verzekeraar. Die heeft namelijk een zorgplicht. Dat betekent dat de zorgverzekeraar een alternatief moet bieden of zo nodig niet gecontracteerde zorg moet vergoeden. Je hebt dus als consument veel meer rechten dan je denkt”, zegt Independer-expert zorgverzekeringen Mirjam Prins.

Het onderzoek.

Geschreven door Eveline Zuurbier


Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@1achterhoek.nl.