APELDOORN – De Slag om Grolle heeft donderdagavond de eerste editie van de bOost awards gewonnen. “We zijn hartstikke vereerd”, zegt medeorganisator Hilke Heezen van de Slag om Grolle. “We wisten van tevoren niet goed wat we konden verwachten. Dat we direct bij de eerste editie met een prijs naar huis gingen, maakt ons zeker blij en vereerd.”
Blije gezichten bij de organisatoren van de Slag om Grolle. – Foto: René van den Mosselaar
De bOost award is een initiatief van marketingbureau Onwise uit Apeldoorn om bedrijven en initiatieven uit Oost-Nederland een podium te geven. De Slag om Grolle won een award in de categorie ‘Event Excellence Award’. ‘Het evenement dat Oost-Nederland op de kaart zet door bezoekers te trekken, de gemeenschap te verbinden en trots te creëren’, aldus het juryrapport. Andere genomineerde evenementen waren Bokbierdag Zutphen, Military Boekelo en het Royal Light Festival Apeldoorn.
“Het leuke was dat de andere categorieën door een jury werden gekozen. Maar de jury kon niet kiezen tussen ons en Military Boekelo”, vertelt Heezen. “Dus mocht het publiek in de zaal met behulp van een QR-code stemmen. Op het scherm konden we zien waar de meeste stemmen naartoe gingen. Toen zag je wel dat de stemmen vooral naar ons gingen. Dus dit was een hele leuke manier.”
Slag om Grolle
In het Achterhoekse Groenlo werd in oktober 2024 voor de negende keer de Slag om Grolle nagespeeld. De slag draait om de strijd uit 1627 om de stad Grol, een belangrijke en strategische vesting tijdens de Tachtigjarige Oorlog. De Hollanders bonden onder leiding van Frederik Hendrik de strijd aan met de Spanjaarden en heroverden Groenlo na dertig dagen.
Check hier de aftermovie van De Slag om Grolle
De volgende editie van de Slag om Grolle duurt nog even. “Die is pas in 2027. Dat wordt ons jubileumjaar. Het is dan de tiende editie. Daarnaast is het dan precies 400 jaar geleden dat de Slag om Grolle plaatsvond en Groenlo heeft in dat jaar 750 jaar stadsrechten”, aldus Heezen.
Award
Heezen kijkt uit naar de volgende editie en is trots op de award. “We hebben een mooie ruimte in ons onderkomen. Dus hij komt te staan in onze vergaderruimte/kantine.”
Andere awardwinnaars waren communicatieadviesbureau Apeldoorn Partners in de categorie City Branding, leverancier van bouwmaterialen Unitura in de categorie Growth Spotlight en groothandel Hanos in de categorie Toekomstmakers. De winnaars werden geselecteerd door de driekoppige jury, bestaande uit directeur Roel Welsing van de Apenheul, directeur Martijn Westerbrink van Events dEVENTer en Petjo Molenaar, directeur Aventus.
Het voornemen van de organisatie van de awards is om volgend jaar een nieuwe editie te organiseren.