VRAGENDER – Het wordt heet. Heel heet. Terwijl de meeste mensen de verkoeling zullen opzoeken en alle overbodige lichaamsbeweging zullen voorkomen, gaan Wesley (25) en Sylke Luit (25) vandaag trouwen op de bijzondere datum 26-06-2026. “De salade kruipt dan nog net niet van het bord af.”

Wesley en Sylke trouwen vandaag in de extreme hitte. – Foto: Eigen foto / Ceesje Krol
Code rood – voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis – voor extreme hitte. Plaatselijk een kans voor temperaturen boven de 40 graden. En een weersituatie die volgens het KNMI “maatschappij-ontwrichtend” kan zijn. Velen zullen het water opzoeken, misschien een paar blokken ijs, en veel inspanning zoveel mogelijk te vermijden. Maar Wesley en Sylke niet. Zij gaan in Vragender trouwen, schrijft Omroep Gelderland.
“Het wordt bloedheet”, voorspelt Sylke alvast. Al lachend vertelt ze dat het een paar weken geleden nog goed te vertoeven leek. “Het begon het eerst met 26 graden. Die temperatuur leek ons prima. En toen bleef week na week de voorspelling alleen maar stijgen. En nu spreken ze over 40 graden. Dat is echt megawarm.”
Speciale datum
Het koppel uit Winterswijk begon al vroeg met het zoeken naar een geschikte plek voor de bruiloft. De datum, 26-06-2026, is namelijk voor een groot aantal aanstaande bruiden en bruidegoms een zeer gewilde datum. 26-06-26 zal de juwelier in de ringen graveren, een esthetisch mooie datum. Daarnaast was het ook handig voor Wesley, zo geeft hij zelf lachend toe. “Ik ben een man, dus je weet hoe het zit met data. Die zou ik anders vergeten.”
Het stel moest er wel vroeg bij zijn, vertelt Sylke. “We hadden anderhalf jaar van tevoren de afspraak alvast gezet. Want je weet dat je niet de enige bent die dan wilt trouwen.” Nog geen drie dagen later ontving het restaurant met tuin waar het koppel de trouwerij had ingepland, al een nieuwe reeks aanvragen. Wesley en Sylke waren net op tijd.
Speciale maatregelen
Haast ieder minutieus detail was uitgewerkt, ieder puntje was op ieder i’tje gezet. Het pak van Wesley, met een overhemd met lange mouwen, was precies afgemeten. De organisatie van de ceremonie exact georkestreerd. Alleen met de hitte op komst, besloten ze toch noodmaatregelen te nemen.
Snel belde Wesley afgelopen maandag de coupeuse op, vragend of zij het overhemd met lange mouwen kon namaken, dit keer met korte mouwen. Een bundel Spaanse waaiers werd besteld, die dinsdag aankwamen. En extra water werd ingeslagen, als bestrijdingsmiddel tegen zengende hitte.
Hoewel Wesley de ceremonie nog wel in pak met lange mouwen zal moeten doorstaan, kan hij gerust ademhalen tijdens het diner. Een diner dat overigens binnen zal plaatsvinden. “Het is een barbecue, dus buiten eten…de salade kruipt dan nog net niet van het bord af”, zegt Wesley lachend.
Zin in
Ondanks de hitte, hebben zowel de bruidegom als de bruid er veel zin in. “We kijken er natuurlijk enorm naar uit”, zegt Sylke. Wesley vult aan: “We laten een beetje warmte de pret niet bederven. We zoeken dan wel verstandig de schaduw op.”
Geschreven door Sven Dimmendaal & Omroep Gelderland
Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@1achterhoek.nl.
