AALTEN – Horeca geconcentreerd in de grotere kernen van de gemeente, terrassen waar meubilair het verschil maken in de uitstraling en er is ruimte voor een hotel in Aalten. Dat laatste is een verzoek van de bedrijven, maar geen theetuinen meer of een afhaalservice in het centrum. Een café erbij?Neen, behalve wanneer je iets bijzonders biedt, aldus wethouder Ted Kok.
Met het oog op de nabije toekomst heeft de gemeente Aalten een horecavisie opgesteld. Dit heeft ze in samenwerking met lokale afdeling van Koninklijke Horeca Nederland gedaan. KHNA-voorzitter Gerben Smit van Domme Aanleg in Barlo is blij met resultaat. “Er zijn nu duidelijke regels opgesteld voor wat wij als ondernemers wel en niet kunnen doen of realiseren.” Gemeente Aalten bewaakt de verscheidenheid in aanbod.
“Nu kun je bij wijze van spreken nog in iedere boerenschuur iets kunnen beginnen en heb je een beetje wildgroei”
“Nu kun je bij wijze van spreken nog in iedere boerenschuur iets kunnen beginnen en heb je een beetje wildgroei”, kijkt Smit terug op het traject van overleggen met de gemeente. “We kunnen niet allemaal dezelfde zaak zijn”, stelt hij. “Zeker als je naast elkaar zit op de Markt of bij elkaar in de buurt zit, dient je onderscheidend te zijn in aanbod”, bevestigt medebestuurslid Zila Ertunç, eigenaar van restaurant Krul aan de Markt in Aalten. In de visie staan vier categorieën waaronder een horecabedrijf kan vallen. Type en de plek, buitengebied, centra of kleine kern, zijn bepalend voor wat wel kan en wat absoluut niet.
Grenzen aan economische
De groei aan horecazaken is aan grenzen gebonden. “We zitten de laatste jaren in de plus qua economische groei, maar de echte, nieuwe groei zit hoofdzakelijk in de kwaliteit”, zegt Kok. De horecadichtheid in Aalten is lager dan in de omliggende gemeenten Oost Gelre en Winterswijk. In de gemeente Aalten zijn relatief meer fastfood horeca en minder restaurants dan in deze buurgemeenten.
Inspelen op leefstijlen
De horeca in Aalten leeft voor 58 procent van de bestedingen van inwoners. Het andere deel van de bestedingen komt van toeristen en de zakelijke markt. Economische groei zal niet zitten in het aantal inwoners, aldus de wethouder. “Eigenlijk willen we iets meer luxe”, zegt Ertunç. Vooral op het bedienen van verschillende leefstijlen zit economische ruimte. Smit noemt als voorbeeld de ontwikkelingen in Bredevoort. Door de komst van hotel-restaurant Heerlijckheid in het voormalige bejaardencentrum en het opknappen van de tuin en het park erachter heeft dit de komst van de Stadsbrouwerij de Borghman er schuin tegenover aangemoedigd. Die ontwikkeling trekt toeristen aan uit de omgeving van de campings en dagjesmensen. Ook bij de nieuwe plannen van Landal rond zwembad en het meertje bij ’t Walfort, zitten nieuwe verwachtingen die de horeca in Aalten kunnen versterken. Smit: “Er komen steeds meer toeristen deze kant op. Er zijn steeds meer campings. Mensen zien hoe mooi dit gebied is.”
In de nieuwe horecavisie gaat de aandacht ook uit naar jongeren. Ted Kok: “Jongeren vertoeven veelal in keten en nemen deel aan illegale schuurfeesten. Daar zit de ruimte voor horeca en voor evenementen waar jongeren op afkomen. Zila Ertunç: “De horeca doet al veel voor jongeren. Krul zet op de vrijdag en zaterdag in op borreluren. Het is dan gezellig druk.”
Geschreven door Eveline Zuurbier op 2024-03-19 14:35:07
Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@1achterhoek.nl.