AALTEN – Als de gemeenteraad instemt met de aanpassing van de legesverordening, gaat gemeente Aalten Montferland helpen bij de aanvraag van nieuwe paspoorten. Het gaat om de aanvragen van Nederlanders die in het buitenland wonen die hun paspoort willen verlengen. Normaal zouden zij naar een ambassade of een consulaat in Duitsland moeten of een speciaal aangewezen gemeente als Montferland.
In Montferland ligt de grootste grensovergang van ons land. Montferland is net als gemeente Aalten een grensgemeente. In de samenwerking met Duitse grensgemeentes aan de andere kant van de grens, werken Montferland en Aalten ook samen. “Om deze reden heeft het Rijk voor ons gekozen om ook paspoortaanvragen te behandelen. De wachttijden zijn hier minder”, zegt burgemeester Stapelkamp duidend op de paspoortenpiek die nu gaande is bij gemeenten.
Sinds 2014 is de geldigheidstermijn van het paspoort uitgebreid, van vijf naar tien jaar. Hierdoor zijn er tussen 2019 en 2024 weinig paspoorten aangevraagd. Maar nu, tien jaar na 2014, verlopen veel paspoorten ongeveer rond dezelfde tijd. Zo gaan veel mensen tegelijkertijd hun identiteitsbewijs vernieuwen, waardoor een ‘paspoortenhoos’ is ontstaan met wachttijden tot zo’n zes weken op een vernieuwd paspoort.
In Kreis Borken wonen duizend Nederlanders die een basisregistratie bij een Nederlandse gemeente of consulaat nodig hebben. Aalten kan nu die mogelijkheid voor registratie dichtbij waar Nederlanders in Duitsland wonen gaan bieden. “Een snelle berekening is dat het om 150 klanten per jaar gaat die naar Aalten komen en hier even gaan lunchen en naar de musea zullen gaan. En de vergoeding van het Rijk is afdoende om de paspoorten te gaan verstrekken”, zegt burgemeester Stapelkamp. “We worden er niet slechter van.”
Geschreven door Eveline Zuurbier op 2024-05-28T18:47:32+02:00
Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@1achterhoek.nl.